Lo riu es vida - Camí de l'Ebre 2010

El camí de l' Ebre segueix el GR-99 que és un camí de llarg recorregut que fa tot lo riu Ebre, des del seu naixament a Fontibre fins a la seva desembocadura al Delta de l' Ebre (mar Mediterràni).
El Camí de l'Ebre també és una ruta de pelegrinatge a Santiago que comença a Tortosa i acaba a Logroño, on enllaça amb el Camí Francès.
Nosaltres vam optar per fer el tram del Camí de Santiago Tortosa-Saragossa, teníem 4 díes per fer la ruta.
A Tortosa i bem anar amb cotxe i el bem deixar allà aparcat. La tornada desde Saragossa la fariem amb tren fins a Móra d'Ebre, ja que allà hi teniem algú que ens podía recollir i acompanyar-nos a Tortosa a buscar el nostre cotxe.
A Tortosa vam anar a l'oficina de turisme on ens van indicar el lloc on s'agafen les credencials, en un centre d'interpretació i, un cop les teniem vam poder començar a ciclar. UNA NOVA AVENTURA ENS ESPERAVA!!!

ETAPES

Tortosa-Batea 50km - 13 d'octubre

El primer tram de la ruta trasncorre per l'antiga via fèrria de la Val de Zafán, aquesta però va deixar de funcionar fa molts anys i ara s'ha convertit en una via verda molt recomenable per aquells que volen descobrir el paisatge, la gastronomía i les costums d'aquestes comarques. El primer tram té un desnivell de 45 m és pràcticament pla i molt fàcil, però cal tenir en compte que passarem per varis ponts, túnels i aqüeductes així que és necessàri portar llums o frontal ja que no tots els túnels estan
il·luminats. Passarem pels pobles de Jesús, Aldover,Xerta i l'estació de Pinell de Brai fins arribar al Santuari de la Fontcalda, aquí cal dir que nosaltres, vam seguir la via verda perquè era més ciclable que seguir el camí pel GR-99, on en aquest tram hi ha llocs que no són ciclables. Recomano parar al Santuari de la Foncalda ja que és un lloc on podem disfrutar d'un picnic i un banyet en un entorn molt bonic. Nosaltres com que ja ho coneixem vam seguir la via fins arribar a Bot on vam parar a dinar i carregar piles per després fer els últims kms. fins a Batea. A Batea vam dormir a l'alberg municipal i per sopar vam anar a ca l'Antoni un lloc on es menja bé i econòmic.

Batea-Escatron 75km -14 d'octubre

Sortim de Batea direcció Nonaspe però al cap de pocs metres, ja veiem un cartell d'informació i senyals del camino que ens indiquen el camí fins a Favara el següent poble. La pista alterna pujades i baixades i és de sorra fina, així que a  l'Anna li toca menjar pols jajaja!!!. Avui sabem que 8km abans d'arribar a Favara hem passat ja a terres aragoneses i seguirem pista fins arribar a Caspe per parar a dinar una mica més endavant a un poble tocant lo riu que es diu Chiprana i on dinant coneixem a una parella de ciclistes catalans. Després de parlar-hi una bona estona i plantejar-nos continuar amb ells per carretera, decidim anar pel camino, ja que si el camí és ciclable sempre és la primera opció. Deixem Chiprana i en 20km ens plantem a Escatrón on farem nit a una pensió que està força bé i és el més econòmic. Els altres catalans anaven a dormir a un parador ( monesterio de Rueda ) ens ho van recomenar però vam optar la opció més ecònomica com a bons catalanets.

Escatrón-Zaragoza 70km - 15 d'octubre

Els pobles d'aquesta etapa són: Gelsa, Fuentes de Ebro i Saragossa.

Sortínt d'Escatrón i després de molt buscar el camí, el vam trobar molt aprop del parador Monasterio de Rueda. Però vam tenir que tornar a la carretera direcció Sastago per que el camí en aquest tram no és ciclable. Més endavant a la carretera ja trobarem les fletxes grogues del Camino que ens desvien cap a una pista.
Aquesta etapa ens va sorprendre molt quan després de deixar la carretera i continuar per pista, al cap de pocs quilòmetres ja estàvem en una pista completament solitària i desèrtica. Vam disfrutar molt aquesta etapa, kms. i kms. per zona desèrtica que ens va recordar el desert dels Monegros. Quan s'acaba la pista surts a la carretera comarcal, nosaltres teníem que anar per feina per arribar a l'estació a buscar el tren, així que ja vam fer carretera i manta fins a Saragossa.
L'arribada a Saragossa va ser molt bonica ja que vam coincidir amb les festes del Pilar.