Camino del Norte 2009

EL CAMÍ DEL NORD CAP A SANTIAGO DE COMPOSTELA

3 d'octubre

Avui hem començat les vacances!!! Destinació:  IRUN, volem fer la ruta del Nord del Camino de Santiago. El viatge des de casa (Alquezar) a Irún ha anat força bé, l'hem fet en cotxe, tenim un voluntari que mai té inconvenient en acompanyar-nos als punts de sortida o d'arribada, l'Agustí, el pare del Gabi. L'últim tram de carretera estava amb obres i ha resultat una mica pesat. Ara, a Irún, després de haver anat a fer unes tapetes tots tres, estem l'hotel Aitana on passarem la primera nit, i demà la nostre intenció és visitar una mica Irún i començar la ruta direcció Donosti per fer-hi nit, però això ja ho veurem demà... de moment ens calcem de llibertat i COMENCEM!!!!!

ETAPA 1: IRÚN-ORIO 52KM (4 d’ octubre)

L’etapa d’avui ha estat molt bé, hem pedalat des d'Irún fins a Orio un poble just abans d’arribar a Zarauz. En total 52 km intercalant parts del camino i trossos de carretera. Dormim a l’alberg de Orio, on ens han acollit molt bé, recomanable per tot aquell que faci el camí del nord i vulgui descansar plàcidament.

Cal destacar el bonic paisatge d’aquesta etapa, ja que la primera part, un cop passada l’Ermita de Guadalupe, transcorre per una pista amb unes vistes genial de Irún i Hondarribia. Després la segona part ens endinsa cap a Donosti, primer però, passarem per Pasaia Donibane, poble pescador de la costa de Guipúzcoa molt interessant de visitar i conèixer.

Després de San Sebastian, agafem una carretereta poc transitada que ens portarà fins a Orio, cal destacar la panoràmica permanent del mar cantàbric, i el trenca-cames Vasc continuo de pujar i baixar. Així doncs, en comptes de dormir a Donosti tal i com  pensàvem, continuem una mica més i dormim a Orio i la veritat és una decisió molt encertada per que en aquest alberg hem estat molt agust.

ETAPA 2 ORIO-DEBA 30KM (5 d’octubre)

Aquesta etapa és força dura ja que el camí no para de pujar i baixar un altre trenca-cames del País Basc, tot i així el paisatge i el lloc o recompensa. Avui dormirem a un alberg de peregrino molt petit a Deba i demà seguirem per la carretera, ja que pel camí i a trossos molt durs per anar amb la bici.

ETAPA 3 DEBA-MORGA 70KM (6 d’ octubre )

Avui hem decidit agafar carreteretes secundaries i avançar una mica més ja que el Pais Basc és una mica dur pel camino. Avui l’etapa ens ha anat molt bé, per arribar a l’alberg ens em liat una mica ja que l’alberg no està exactament a Morga sinó a un barri petit que pertany al poble, no está gaire ben indicat a la guia, així que el millor és arribar a l’alberg sense passar per Morga. Hem dinat a Guernika, on també em aprofitat per fer turisme i visitar el museu i la casa de juntes. També hem vist el quadre de Picasso de Guernika amb representació del bombardeig de la gerra civil. Cada dia és un esforç, però també cada dia queda menys camí.

ETAPA 4 MORGA-CASTRO URDIALES 70KM (7 d’octubre )

Avui hem fet una etapa més plana hem deixat el puja i baixa típic País Basc i hem entrat a territori cantàbric, en concret a Castro Urdiales un poble de costa que val la pena visitar. Aquí dormirem a l’alberg de peregrins al costat de la plaça de toros, per sopar anirem a casa d'uns amics de l’Anna. Cal destacar el bon temps que tenim, encara que avui ens a caigut una bona pluja que ens a obligat a parar i canviar-nos de roba.

ETAPA 5 PARADA I FONDA ( 8 d'octubre descans )

Descans total a Castro Urdiales a casa el Peter i l'Asun.

ETAPA 6 CASTRO URDIALES-SANTANDER 60KM (9 d’ octubre)

Sortim de Castro després d´un bon esmorzar direcció a Laredo a uns 24km. Un cop allà agafem el vaixell cap a Santoña on, per cert, la noia de l’oficina de turisme ens ha atès molt antipàticament. Des de Santoña hem continuat cap a Somo, volíem parar a Güemes per que ens van recomanar l’alberg però com que ens havíem de desviar una mica al final hem continuat fins a Somo, on hem agafat el vaixell cap a Santander, estalviant-nos així una volta de vint-i-pico quilòmetres. A Santander l’alberge es dels que a les 22h. silenci i tanquen, i no pots sortir, està situat al centre de la ciutat, és una habitació amb un munt de lliteres i el bany petit i la veritat no gaire net.

ETAPA 7 SANTANDER-COMILLAS 62KM (10 d’octubre)

Aquesta etapa ha estat plana i fàcil sense grans desnivells, hem fet trossos de camino i carretera però els trossos de camino es podien fer molt bé amb la bici. Hem passat per Santillana del Mar, el poble de les tres mentides!: "Ni és santa, ni llana ni té mar". És un dels pobles més turístics de Cantàbria, se per les coves d’Altamira i perque es un poble molt bonic. Després de Santillana anem cap a Comillas, hem fet 17km per carretera. Estem a l'alberge, és molt acollidor (recomanable) aigua calenta, cuineta, i dormitori duplex ja ja!

ETAPA 8 COMILLAS-LLANES 50KM (11 d’octubre )

Avui ens hem despertat amb el temps una mica inestable, però després ha millorat i hem sortit de Comillas per anar fins a Llanes.  Ja hem acabat de travessar Cantàbria, i estem Astúries ( Llanes ) que ja vam estar-hi al 2007 quan vam fer La Plata. Avui hem fet tot el camí per carretera, ha anat molt bé, per que de Comillas a San Vicente de la Barquera, era una carretera secundària perfecte per gaudir amb la bici i veure el mar. Ara estem a un alberg a 1km de Llanes, que es diu Portilla força bé, 30€ una habitació doble amb bany. Abans però, hem provat sort a un alberg de l´estació que feia bona pinta però estava ple. Per últim destacar que l’alberg juvenil Hosteling no és recomanable, no deixen guardar les bicicletes i el tracte és penós.

ETAPA 9 LLANES-RIBADESELLA 35KM (12 d'octubre)

Avui hem fet una etapa curta amb l’intenció de fer nit a Ribadesella, on ja havíem estat quan vam fer la Via de la Plata. A Ribadesella voliem visitar una cova ( Tito Bustillo ) però ja estava tancada i no vam poder visitar-la. Vam dormir a l´alberg juvenil, està just davant del mar, on comença el camino, perfecte per començar l'etapa següent. Abans d´arribar a Ribadesella vam passar per Collera, un poble a 1km de Ribadesella molt petit i tranquil, on també vam estar l'altre vegada i ens va fer gràcia torna a passar. A partir de Collera es va posar a ploure i ja ens vam quedar a Ribadesella.

ETAPA 10 RIBADESELLA-GIJÓN 70KM (13 d’octubre )

Avui hem començat l’etapa pel camino, just davant de l’alberg hem agafat el passeig de la platja i cap endavant, ja que els primers km ja els coneixíem perquè ja els havíem fet. No vam passar per la Vega perquè ja ho coneixíem, i vam anar directament fins a San Esteban, on hi ha un alberg de peregrinos que estar molt bé per fer nit. A partir d’aquí carretera, armilla i manta fins a Gijón. A Gijón dormim a l’alberg juvenil força bé, però molt allunyat del centre i del camino.

ETAPA 11 GIJÓN-SOTO DE LUIÑA 76KM (14 d’ octubre)

Avui l’etapa una mica pal, ja que l’alberg està bastant allunyat del camino i per sortir de la ciutat has de fer uns 7km,  després agafar la nacional que està plena de camions. Avui molta carretera i etapa bastant lletja, només al final hem agafat un camí alternatiu per evitar-nos una mica de carretera, i que bé ha estat sortir d’aquell infern de camions! pol·lució i soroll.  Al final però hem anat a una platja molt guai just abans d’arribar a Soto, on  hem parat per fer algunes fotos. Hem hagut de marxar ràpid perquè feia un vent molt fort. A Soto estem a l’alberg de peregrinos que està bé, aquí ens hem trobat amb altres peregrinos. Demà més!

ETAPA 12 SOTO DE LUIÑA-RIBADEO 97KM (15 d’octubre)

Avui hem fet l’etapa més llarga, ja hem deixat Astúries i hem entrat a Galícia al poble de Ribadeo. Avui molta carretera, al principi super bé perquè sortin de Soto hem pedalat per una nacional sense cotxes, però més endavant les coses han canviat i hem hagut de tragar camions i cotxes. No teníem molt clar el final d’etapa, però hem arribat a Ribadeo, ara estem a l’alberg que està força bé, a per cert avui hem cuinat uns bons espaguetis, ja era hora!!! Demà seguim i ja queda menys.

ETAPA 13 RIBADEO-MONDOÑEDO 40KM ( 16 d'octubre)

Avui després de l’etapa d’ahir, em començat el dia amb l’intenció  de fer una etapa més curta i parar a Mondoñedo, que per la seva història i monuments mereix la `pena parar-se i fer una visita. Avui també comencem el tram de Galícia, molt bonic,semblant les primeres etapes, cal destacar la bona senyalització i el confort dels albergues. A Mondoñedo estan de festes, així que aprofitem per anar de fira. L’alberg molt confortable, és nou, allí coneixem una parella que viatge caminant amb el gosset i un xicot de Cádiz que resulta ser una mica tímid però bon tio!

ETAPA 14 MONDOÑEDO-VILALBA 45KM (17 d'octubre)

Avui estem cansats i tampoc fem gaires km i parem a Vilalba perquè hi ha un alberg full equip amb wifi i l’Anna a de mirar coses de la UOC, així que al arribar al alberg a les 16:00 decidim quedar-nos i descansar. Encara que, aquest albergue el va dissenyar un arquitecte molt modern, no ens acaba d'agradar, està situat a un polígon industrial a 1,5km. del poble, per anar a sopar o per anar a prendre alguna cosa és una mica inconvenient això.

ETAPA 15 VILALBA-SOBRADO DOS MONXES 60KM( 18 d'octubre)

Avui sortim de Vilalba amb la intenció de fer nit el Monestir de Sobrado dos Monxes, un Monestir recomanat pels nostres amics Quim i Lali i per intentar recuperar les ulleres que es va deixar la Lali...! El primer tram fins a Baamonde, el vam fer pel camino, amb boira baixa i algunes pujades que vam tenir que fer-les amb la bici a peu, això que la guia no marcava cap alternativa de bici, és a dir, que un cop més indicava anar pel camino i el camino no estava massa bé per ciclar, però en fi, es un tram molt maco i val la pena fer-lo, es passa per ponts antics que la boira baixa i no trobar-nos a ningú feia un ambient misteriós!
La segona part de l’etapa, vam fer-la per carretera, primer nacional fins a Guitiriz i després una secundària i solitària fins a Sobrado dos Monxes. Molt bona opció per fer amb la bici, ja que després de Guitiriz la carretera es d’aquelles que no passa ningú i que recordi només té una pujada forta, molt forta. Passa pel mig del monte, primer un parell de pobles molt petits més aviat “aldeas” que hi deuen viure quatre d’aquells que pasturen les vaques pel carrer i les gallines estan sueltes també, s’acaba la pujada just on hi ha una espècie de central elèctrica petita, després tot monte completament semblava que estessim perduts en la nada!! A un únic cotxe que vam veure passar per allà dalt li vam preguntar per que ja començavem a dubtar una mica del camí!! Però cap problema, els somiatruites anàvem bem orientats!! just allà hi ha la frontera entre Lugo i la Coruña. A partir d’aqui tot baixada, i parada a dinar a 4 km abans de Sobrado a un lloc que ens vam posar menjar, i més menjar a preu de menú.

ETAPA 16 SOBRADO DOS MONXES-SANTIAGO COMPOSTELA 60KM ( 19 d'octubre)

Al monestir de Sobrado vam estar súper bé, ens agrada dormir als monestirs per que es respira molta pau, silenci i sobretot tranquilitat. Aquest és impressionant i té un claustre que li diuen el Claustre del s Peregrins ja que, des de sempre, era un lloc d’acollida de peregrins, l’albergue está molt bé no és d’aquells tan vells o ronics estil convent, és normal i te cuina.
Per atraçar la trobada amb el camí francès vam optar per una alternativa de bicis que va directament a Podrouzo i no passes per Arzua. Va valdre la pena per que també va ser una carretera secundaria sense trafic, bastant solitaria. Un cop a Pedrouzo enganxem el camí francès i una processó de peregrins amb motxilles va passant constantment, increïble! Quants peregrins!! No n’haviem vist mai tants!! Però nosaltres amb les nostres velogrines fem via deixant-los tots enrere, ara que no ens esperàvem les pujades que hi ha fins al Monte do Gozo! Potser per això aquests últims 20km. fins a Santiago se’ns van fer moooolt llargs. Arribada a Santiago molt bé, foto a la catedral i dinar a cal Manolo que per 8,50€ et donen un menú que no te l’acabes!!!
A Santiago hem dormit dos dies a una pensió ( Estrela ) que val molt la pena, ja que per 40 euros habitació doble amb tele, bany i dret a cuina, molt nét i acollidor. A Santiago ens hem donat el luxe d’anar a un spa i masatge!!! Que bé! després de tantes pedalades, ens ho hem ben guanyat!